wtorek, 6 marca 2012

Jak stworzyć własny produkt

Ostatnio wpadła mi w ręce bardzo ciekawa książka:
"Start Small, Stay Small: A Developer's Guide to Launching a Startup"
Książka ta skierowana jest do programistów, którzy chcą stworzyć własny produkt i zacząć go sprzedawać. Przy czym w odróżnieniu od innych książek tego typu nie celujemy w zrobienie biznesu o przychodach rzędu milionów złotych a skupiamy się na biznesach wartych kilka tysięcy miesięcznie.
Jest to o tyle ciekawe, że zrobienie czegoś takiego nie wymaga dużych nakładów finansowych. A jeżeli nam się uda zrobić to raz, to później powinno łatwiej być zrobić to drugi i trzeci raz. A kilka takich produktów jest w stanie dać nam już samodzielność.

Motywacja

Miałem już kiedyś własny serwis internetowy. Zrobiłem go (wspólnie ze znajomym programista) ponieważ lubię programować i była to dla mnie okazja nauczenia się nowego języka. Wyszła z tego dobrze działająca aplikacja z różnymi funkcjami i oczywiście zupełnym brakiem marketingu :-) Próbowaliśmy szukać wśród znajomych osoby, które by chciały zając się marketingiem ale bez skutecznie.
Kilka tysięcy dziennych odwiedzin i kilkaset złotych miesięcznych przychodów z reklam. Bez rewelacji. Serwis ten zresztą później sprzedałem (czego trochę żałuję).

Pomyślałem więc, że spróbuję tym razem zrobić serwis w porządny sposób zgodnie z regułami sztuki opisanymi we wcześniej wymienionej książce. I tym razem zajmę się również marketingiem. A na blogu opiszę jak się za to zabieram, jakie problemy trzeba będzie rozwiązać i jakie będą efekty mojej pracy. Może komuś taka wiedza się przyda.


Postawienie celu

Pierwszym krokiem jest postawienie sobie celu który chcemy osiągnąć.
Według książki są 3 czynniki, które znacząco wpływają na osiągnięcie celu:
  1. Zapisanie celu który chcemy osiągnąć
  2. Publiczne ogłoszenie naszego celu
  3. systematyczne przygotowanie raportu opisującego postępy w realizacji celu

Osobiście zgadzam się z tymi punktami w stu procentach.  Sam wielokrotnie przekonałem się o konieczności zapisania celu i jego systematycznej weryfikacji. Jak tego zabraknie to cel się oddala.

Zacznę więc od publicznego zapisania swojego celu.
Moim celem jest:

Stworzenie produktu (strony internetowej), która generuje 500zł miesięcznie dochodu (czyli zysku).

Zapewne część osób stwierdzi, że to mało ambitne zadanie. Ale myślę, że aby to osiągnąć trzeba będzie i tak pokonać wiele przeszkód. Wierzę, że robiąc to zdobędzie się bardzo cenne doświadczenie. A dodatkowo zrealizowanie takiego celu pozwala uwierzyć, że damy radę osiągnąć kolejny większy cel.

Aby zrealizować punkt 3 wykorzystam ten blog. Postaram się na nim opisać postępy prac.


SMART

Ponieważ stawiane cele powinny być zgodne z definicją SMART, to należałoby jeszcze podać termin w jakim planuję osiągnąć ten cel.
Ponieważ nie jest to mój pierwszoplanowy cel, a raczej projekt poboczny, to dam sobie na to czas do końca marca 2013 roku.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz